DEM20251404913646
Virginia Mastellari
Abstract
This paper aims to examine the portrayal of education scenes in later Greek Comedy (4th-3rd cent. BC). While it is uncertain whether texts from Middle and New Comedy include plays that focus on education as prominently as Aristophanes’ Banqueters or Clouds, numerous fragments indicate a recurring interest in educational themes. These involve not only portrayals of philosophers and philosophical schools but also the emergence of key figures such as the pedagogue and the cook, who play significant roles in both educational and domestic contexts. The final part of the paper addresses a complementary aspect: the reception of Greek comedy in ancient education. Comic texts were incorporated into ancient curricula at various stages of instruction. Through this analysis, the paper highlights the lasting pedagogical value of comedy in the ancient world and how it both influenced and was influenced by educational practices.
Il presente contributo si propone di esaminare la rappresentazione di scene legate all’educazione nella commedia greca tarda (IV-III sec. a.C.). Sebbene non sia possibile stabilire con certezza se commedie di quest’epoca fossero incentrate sull’educazione in misura paragonabile, ad esempio, ai Banchettanti o alla Nuvole di Aristofane, numerosi frammenti testimoniano un interesse costante per temi educativi. Tali temi non riguardano soltanto la rappresentazione di filosofi e scuole filosofiche, ma anche l’emergere di figure chiave come il pedagogo e il cuoco, che svolgono ruoli significativi sia in contesti paideutici, sia in quelli domestici. La parte finale del contributo affronta un aspetto complementare: la ricezione della commedia greca nell’ambito dell’educazione antica. I testi comici furono integrati nei curricula scolastici antichi in diverse fasi dell’istruzione. Attraverso questa analisi, il presente lavoro intende mettere in luce il valore pedagogico della commedia nell’antichità e le modalità con cui essa influenzò e fu a sua volta influenzata dalle pratiche educative.
Scarica l’articolo completo:
