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Metacoralidad trágica: eficacia e ineficacia ritual del coro en Agamenón

DEM2017230736

Jesús Carruesco


Abstract 

The purpose of this study is to present a metachoral reading of the first stasimon of Agamemnon, in connection with other passages in the Oresteia, drawing from the concepts of choral self-referentiality and choral mimesis, in order to highlight both the connections of the chorus of tragedy with a long tradition of ritual chorality and the specificic features of the tragic chorus. In Agamemnon, the theme of choral performativity is thematized and dramatically enacted to represent the loss of the efficient action of the chorus, which is related to the loss of charis provoked by the departure of Helen from Sparta in the central episode of the first stasimon. Here and at the beginning of the second stasimon a subtle play with the Stesichorean version of Helen’s story in the Palinode is shown to be at work in relationship to the metachoral theme of the loss of choral performativity, which runs throughout the work and culminates in the virtual disappearance of the chorus at the end of the play. In marked contrast, choral performativity is emphatically restored with the last chorus of Eumenides, which projects this active power upon the present of the polis.


Lo scopo di questo studio è quello di presentare una lettura metacorale del primo stasimo dell’Agamennone, assieme ad altri passaggi dell’Orestea, a partire dai concetti di autoreferenzialità corale e mimesi corale, per evidenziare sia i legami del coro della tragedia con una lunga tradizione di coralità rituale, sia le sue caratteristiche specifiche. Nell’Agamennone, la tematica della performatività corale è trattata e agita sulla scena per rappresentare la perdita da parte del coro di una azione incisiva. Questa azione è connessa alla perdita di charis provocata dalla partenza di Elena da Sparta nell’episodio centrale del primo stasimo. Qui e all’inizio del secondo stasimo sembra mostrarsi un sottile gioco di riferimenti con la versione stesicorea della storia di Elena nella Palinodia, in relazione al tema metacorale della perdita di performatività del coro, che ricorre in tutto il dramma e culmina nella scomparsa virtuale del coro alla fine. In netto contrasto la performatività corale viene enfaticamente ripristinata nell’ultimo coro delle Eumenidi, che proietta questo potere attivo sul presente della polis.


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