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Partheneia, Hymenaioi, Kinetic Choreia, and the Transference of Joy in the Exodoi of Aristophanes’ Peace, Birds,and Lysistrata

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Vasiliki Kousoulini


Abstract 

In Aristophanes’ plays, there are allusions to the lyric genres of partheneia and hymenaioi. Aristophanes alludes to Alcman’s partheneia in the Lysistrata and presents on stage his take on the genre of hymenaioi in the Peace and the Birds. Aristophanes at the exodoi of the Peace, the Birds, and the Lysistrata, alludes to these lyric genres as choreia within his own choral songs. Partheneia and hymenaioi, as highly self-referential songs, contained references to their choral activity and even references to the kinetic element of their choreia. I suggest that the self-referentiality inherited in these lyric genres enabled Aristophanes to display the emotion of joy, that was fitting within the context of the exodos of an Aristophanic comedy. Comic partheneia and hymenaioi enabled Aristophanes to share the joy generated by the happy endings of his plays that was the proper emotion for the closure of a comedy presented at a festival to honor Dionysus.


Nelle commedie di Aristofane, ci sono rielaborazioni in chiave comica dei generi lirici (parteni e epitalami). Aristofane richiama i parteni nella Lisistrata, e propone in scena una nuova performance dell’epitalamio nella Pace e nelle Uccelli. Negli esodi di Pace, Uccelli e Lisistrata, il drammaturgo richiama questi generi tradizionali, enfatizzandone l’aspetto coreutico. Partheni e epitalami, come canti altamente autoreferenziali, contenevano riferimenti alla choreia e ai relativi aspetti cinetici. In questo contributo suggerisco che l’autoreferenzialità di questi generi lirici abbia permesso ad Aristofane di mostrare in modo evidente l’emozione del coro comico, in particolare la gioia, un aspetto pertinente all’esodo di una commedia. Parteni ed epitalami comici hanno così permesso ad Aristofane di condividere con il pubblico la gioia generata dal lieto fine delle sue performances: una emozione adatta a chiudere una commedia presentata a un festival in onore di Dioniso.


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