Close

Tempi comici e punteggiatura dell’interazione nel Mercator di Plauto

DEM201967486566

Renata Raccanelli


Abstract 

The purpose of the present article is to analyse how Plautus manipulates the rhythm of interaction in his dialogues in order to create comic effects. For this reason, the comedy Mercator, in which a complex system of deliberate plays on the alteration of conversational rhythm evidently emerges, was chosen as a case study. Traditional methodologies of the study of comic clichés are supported by the pragmatics of communication, with particular reference to the punctuation of the interactive sequence, that is useful for classifying some of the specific phenomena of rhythmic inversion that recur in Mercator. The recording of such interactive anomalies enables the recognition of the presence of a system of rhythmic modules – which are relaborated within a wide range of creative variations – that innervates the entire comedy in a complex orchestration that leads to a final crescendo.


Obiettivo dell’articolo è analizzare come Plauto manipoli il ritmo dell’interazione nei dialoghi, al fine di creare degli effetti comici. Si è scelto come caso di studio il Mercator, da cui emerge con evidenza un sistema complesso di giochi deliberati di alterazione nei ritmi conversazionali. Le tradizionali metodologie di studio dei clichés comici sono integrate dalla pragmatica della comunicazione, con particolare riferimento alla nozione di punteggiatura della sequenza interattiva, utile per classificare alcuni specifici fenomeni di inversione ritmica, ricorrenti nel Mercator. La schedatura di tali anomalie interattive permette di riconoscere la presenza di un sistema di moduli ritmici, rielaborati in un’ampia gamma di variazioni creative, che innerva l’intera commedia e si articola in un’orchestrazione complessa, fino al crescendo finale.


Scarica l’articolo completo: