DEM201967456566
Rosario López Gregoris
Abstract
The aim of this paper is to analyze the final verses of Plautine comedies, with special reference to those that do not present the usual farewell formula (spectatores, plaudite!), and negotiate the final closing of the play through other kind of strategies. The dramaturgic and pragmatic analysis of the more elaborated epilogues seems to point out that the negotiation strategies in these epilogues pursue a markedly impolite interaction with the audience (expressions of desire, demands, coercion and even threats) with apparent comical effects.
L’obiettivo di questa relazione è l’analisi dei versi finali delle commedie plautine, specie in rapporto a quei casi in cui l’autore non segue la formula abituale di saluto (spectatores, plaudite!) e negozia la chiusura della rappresentazione ricorrendo a strategie di altro tipo. L’analisi drammaturgica e pragmatica degli epiloghi più complessi sembra indicare che le strategie di negoziazione di questi ultimi mirano a una interazione con il pubblico marcatamente scortese (espressione del desiderio, richiesta, costrizione e, addirittura, minaccia), con evidenti risultati comici.
Scarica l’articolo completo: