DEM201516842268
Massimo Di Marco
Abstract
The struggle between Dionysus and the frogs has been subject to multiple interpretations: how does the god manage to defeat the frogs and to reduce them to silence? Willy’s explanation (already anticipated by B. Thiersch in 1830), although mostly neglected, is the only one able to provide an adequate answer to this question: Dionysus’ repeated brekekekex koax koax are ‘verbal’ pordai that mimic and ridicule the unbearable croaking of the frogs and their singing ambitions. Other examples of the proktos laletikos–topos in the artistic-musical field support this interpretation.
La scena di contrasto tra Dioniso e le rane è stata oggetto di molteplici interpretazioni: in che modo il dio riesce a sconfiggere le rane e a ridurle al silenzio? L’esegesi di Willy (già anticipata da B. Thiersch nel 1830), benché per lo più trascurata, è l’unica in grado di fornire una risposta adeguata a questa domanda: i ripetuti brekekekex koax koax di Dioniso sono la mimesi verbale di pordai che scimmiottano e ridicolizzano l’insopportabile gracidio delle rane e le loro velleità canore. Altri esempi di impiego del motivo del proktos laletikos in ambito artistico-musicale suffragano questa interpretazione.
Scarica l’articolo completo: