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Contributi

La sezione accoglie contributi che  affrontano con diversità di metodologie questioni inerenti l’esegesi  dei testi teatrali (anche frammentari) greci e latini.
Ne discende una molteplicità di chiavi di lettura, diversamente orientate in senso filologico-linguistico, drammaturgico, antropologico, storico-letterario.

Camera con svista. Cherea e il mito di Danae (Terenzio, Eunuchus, 583-591)

Mario Lentano

 The article discusses the verses of Terence's Eunuchus in which the young Chaerea describes a painting displayed in the house of the courtesan Thais and depicting the myth of Jupiter and Danae. The passage presents a series of interpretative difficulties, for which a new solution is proposed, and at the same time suggests some considerations on the …

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Stamatia Kitsou: P.Oxy.219 (Mim. Pap. fr. 4 Cunn.): an allegorical paraclausithyron behind an untragic lament? 

Stamatia Kitsou

 The outline of the story of the mime contained in P.Oxy. 219 runs as follows: a cock falls in love with a hen and flies away with her. The cock-breeder laments gravely over this erotic adventure and the concomitant loss. However, a range of masterfully latent elements encourages a different interpretation, pointing toward a homosexual story with …

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Van de Woestijne traducteur des Sept contre Thèbes

Jean Robaey

La traduzione nederlandese Zeven op Thebe los del poeta Karel van de Woestijne (1878-1929) dei Sette contro Tebe di Eschilo si rivela molto fedele e personale. Il traduttore si serve del testo delle Tragoediae teubneriane di Weil del 1884 e dell’edizione dei Sept contre Thèbes di Hachette del 1860, la quale presenta il testo di Boissonade e la versio…

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Andrea Giannotti: The πόλις between Fear and Respect. A Reassessment of Menelaus’ Speech in Sophocles’ Ajax

Andrea Giannotti

Within Sophocles’ Ajax, Menelaus is generally regarded as an unsympathetic, authoritarian, and typically Spartan character. Indeed, scholars have often treated him as a common despotic ruler who, despite his wise words about civic order, was inevitably hated by the audience. The first part of this paper contextualises Menelaus’ speech on the …

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Barabbas (Richard Fleischer, 1961):
il percorso dell’uomo

Domitilla Campanile

In questo saggio ci si propone di analizzare Barabbas (Barabba, Richard Fleischer 1961), film dedicato alla vita di Barabba, il brigante liberato al posto di Gesù. In particolare si discutono qui i numerosi elementi che rendono differente questo film da altri ambientati nel mondo antico, si rileva poi la presenza e l’importanza di uno specifico sc…

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A proposito di Aristotele teorico dello spettacolo

Xavier Riu

Questo contributo prende l’avvio in forma di recensione al volume Aristotele teorico dello spettacolo di Manlio Marinelli. Allo stesso tempo, però, prende lo spunto da questo libro per discutere il concetto di opsis nella Poetica e i passi che sembrano diminuire l’importanza della performance nella teoria aristotelica. Tali passi sono in…

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Ettore Romagnoli e il teatro universitario: i primi sviluppi di una nuova ideologia drammatica tra ellenismo ‘artistico’ e stimoli internazionali

Sara Troiani

L’articolo ricostruisce i primi spettacoli di teatro greco diretti da Ettore Romagnoli con gli studenti dell’Università di Padova tra il 1911 e il 1913, indagandone le possibili influenze sulle successive rappresentazioni classiche al Teatro greco di Siracusa. Grazie al paragone con analoghe pratiche teatrali nelle principali Università del Regno…

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Benedetto Marzullo, lo ‘stravagante’ grecista fondatore del DAMS

Angela Maria Andrisano

 On the occasion of the fiftieth anniversary of Bologna University’s Dams (1971-2021), this contribution recalls its foundation by Benedetto Marzullo. It is a micro-history that highlights the extraordinary talents of the famous classical philologist, his intellectual profile, foresight, the difficulties of implementing a futuristic projec…

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Leonardo Bononcini: A scuola di retorica da Euripide. La tradizione retorica dei drammi euripidei frammentari

Leonardo Bononcini

The paper assesses the rhetorical reception of Euripides’ fragmentary plays with a specific focus on Melanippe the Wise and Philoctetes. The collected data substantiate both the interpretation of Pasiphae’s auto-apology from Cretans (= Eur. fr. 472e.4-41 K.) as an agonal rhesis and C. Collard’s argument-in-need hypothesis that the text, su…

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Caterina Barone: Aiace e Fedra: potenza divina e sofferenza umana 

Caterina Barone

Madness sent by the gods and a sense of honor which, when wounded, leads to suicide overwhelm the existence of both Ajax and Phaedra, protagonists respectively of Ajax by Sophocles and Phaedra-Hippolytus Crown Bearer by Euripides, on stage at the Greek Theater of Syracuse for the 59th cycle of classical shows: two existential paths marked by an inc…

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Alla greca di Steven Berkoff. Un Edipo contemporaneo sulle rive del Tamigi

Francesco Puccio

La vicenda teatrale di Steven Berkoff è una delle più significative del panorama anglosassone della seconda metà del Novecento, sia per la sua qualità drammaturgica, sia per la sperimentazione performativa che lo ha reso un interprete originale della stagione artistica contemporanea. Tra i suoi spettacoli, uno dei più interessanti per quel che…

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La morte di Eschilo

Vittorio Citti

Aeschylus probably left Athens after the success of Oresteia for fear of revenge from the conservative party. The story of the eagle and the tortoise is manifestly absurd, it only says that the poet's corpse was found with its cranium smashed. The assassination may have been perpetrated by political opponents who could not prosecute him, as they did …

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Beatrice Gavazza: Unconventional Accounting Women in Aristophanes’ Thesmophoriazusae, Lysistrata, and Ecclesiazusae

Beatrice Gavazza

Women’ economic roles, as depicted in Aristophanes’ comedies, fit the broader gendered topos of the moralizing tradition that opposes feminine nature as designed for the home and masculine disposition as oriented to the outside. Women such as market vendors and innkeepers, who work outside the οἶκος and do not belong to the domestic-orie…

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